النظام التربوی فی الاسلام : دراسه مقارنه
- تعداد صفحات: 440
- زبان: عربی
- قطع: وزیری
- نوع جلد: سخت
- نوبت چاپ: اول
- سال نشر: 1385 ش, 1427 ق
- شابک: 9649904247
تالیف: باقر شریف قرشی
ناشر: مهر امیرالمومنین (ع)
اصدار: مکتبة الامام الحسن (ع) – النجف الاشرف
- ارسال توسط فروشگاه اینترنتی کتاب مشارقدر صورت ناموجود شدن در انبار، در اسرع وقت، تامین و ارسال خواهد شد.
توضیحات
النظام التربوی فی الاسلام اثر باقر شریف القرشى، تشریح نظام تربیتى اسلام، با بهرهمندى از آیات و روایات مىباشد. کتاب به زبان عربى و در سال ۱۳۹۱ق، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه مؤلف آغاز و مطالب در شش بخش، تنظیم شده است.
نویسنده در ابتدا، به توضیح و تشریح معناى تربیت و اهداف آن پرداخته، پس از بیان مطالبى پیرامون برنامهریزى فرهنگى در فرآیندهاى مدرن آموزشى و برنامهریزى فرهنگى در برنامههاى تربیتى اسلام، به بحث و بررسى پیرامون مطالب زیر پرداخته است: تربیت صحیح و ریاضت و جایگاه آن در اسلام، تربیت فکرى و نفسى در اسلام و تربیت و آموزشهاى نظامى و اجتماعى.
در مقدمه، به سعى و اقدامات کشورهاى استعمارى در تغییر روش تربیتى در کشورهاى اسلامى اشاره شده است. برخى از این اقدامات، عبارتند از: تغییر روش تعلیم (تهى کردن کتب و منابع درسى از مطالب و محتویات دینى)؛ تبلیغ مسیحیت؛ تشکیل و ساخت مدارس مسیحى و به خدمت گرفتن طب.
در بخش اول، معانى تربیت و اهداف آن، توضیح و تشریح شده است.
ضرورت تربیت، تربیت و تعلیم، فلسفه و تربیت، علم النفس و تربیت، تکامل تربیتى، رابطه تربیت با سیاست، عوامل مؤثر در تربیت، اقسام وراثت، اسلام و قانون وراثت، اهمیت خانواده، واجبات و وظایفى که خانواده بر عهده دارد، اهمیت خانه، جایگاه خانواده در عصر حاضر و اهداف تعلیم، عنوان برخى از مطالبى است که در این بخش، بدانها پرداخته شده است.
از جمله مباحث مطرحشده در این بخش، بحث و بررسى وظایفى است که بر عهده پدر در خانواده مىباشد که برخی از آن عبارتند از:
۱٫ عنایت و توجه به فرزندان که از مصادیق آن، خوددارى و پرهیز از امور زیر مىباشد: سختى در معامله و عدم برآوردن حوایج آنها؛ تنبیه بدنى سخت؛ نقد مستمر و کشف معایب کودک، خصوصا در مقابل دیگران؛ اسراف در اهمال و اتهام؛ عدم توجه به کارهاى خوب او؛ کاستن از شأن و منزلت وى بهواسطه مقایسه با دیگران و…
۲٫ مراقبت و نظارت بر رفتار و سلوک فرزندان؛ نویسنده معتقد است بیشتر بزهکارىها و جرائم اخلاقى که در بزرگسالان اتفاق مىافتد، ناشى از عدم مراقبت و توجه والدین، مخصوصا پدر، نسبت به رفتار کودکان خود مىباشد.
۳٫ تأدیب اطفال؛ بر پدر واجب است که اگر فرزندش، کارى بر خلاف شئون دینى و اجتماعى انجام داد، با آن برخورد کرده و در رفع و اصلاح آن، بکوشد.
در بخش دوم، مطالبى پیرامون برنامهریزى فرهنگى در فرآیندهاى مدرن آموزشى بیان شده است. به اعتقاد نویسنده، جوامع غربى در اعصار اخیر، در قیود جهل گرفتار آمده و از لحاظ فکرى و اجتماعى، دچار انحطاط شدهاند.
از جمله مطالبى که در این بخش، به آنها پرداخته شده است، عبارتند از: روش تعلیم و تعلم در غرب، حذف اخلاق، روشهاى آموزشى در مستعمرات، کشتار جمعى، حذف اسلام، استفاده و گسترش زبان کشورهاى استعمارى در مستعمرات، تضعیف لغت عربى، روش آموزشى کمونیسم، بررسى قانون اساسى و کتب درسى.
در بخش سوم، برنامهریزى فرهنگى در برنامههاى تربیتى اسلام، مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. به نظر نویسنده، اسلام به علم، اهتمام خاصى نشان داده و در آیات و روایات زیادى، به این امر، اشاره شده است. وى براى اثبات این مطلب، به بررسى فضیلت علم در منابع اسلام پرداخته است.
اقوال مأثوره پیرامون فضیلت علم، اهداف بزرگ، وجوب تعلیم، تعلیم اجبارى، اجرت بر تعلیم، سن تعلیم، انواع علوم، علوم محرمه از جمله سحر و نجوم، تعلیم زن، جایگاه و مکان علم، معلم و نقش، آداب و مسئولیت وى، روش تعلیم، تنبیه بدنى، کنایه زدن، آداب متعلمین، مراکز فرهنگى اسلامى و مهاجرت براى طلب علم، از جمله مطالبى هستند که در این بخش، به بحث و بررسى پیرامون آنها پرداخته شده است.
در بخش چهارم، از تربیت فکرى و نفسى در اسلام، بحث به میان آمده است. به باور نویسنده، اسلام، تمرکز و اهتمام ویژهاى به چارچوبهاى روانشناسى داشته و توجه به آن را باعث نجات از انحلال و ضعف ایمان دانسته است.
از جمله مباحث مطرحشده در این بخش، عبارت است از: تربیت فکرى، تأمل در نظام هستى، تفکر در خلقت انسان، تأمل در کائنات، تدبر در احوال امم، عاقبت متقین و گناهکاران، آزادى تفکر از تقلید، تثبت در امور، اخذ به احسان، تربیت نفس، فضائل نفسانى از جمله: عفت و وسائل تقویت آن، قوت و ضعف اراده، شجاعت و مظاهر آن، صبر و انواع آن، حلم، تواضع، عفو، احسان، سخاء، ایثار، تعاون، صدق و همچنین رذایل اخلاقى مانند: غضب، خوف، حسد، حرص، بخل، کینه، عجب، ریاء، غرور، کذب، غیبت و سخنچینى.
تربیت صحیح و ریاضت و جایگاه آن در اسلام، در بخش پنجم، توضیح داده شده است. به اعتقاد نویسنده، تمام فرامین و دستورات اسلام، بهگونهاى صادر گردیده که باعث صحت و سلامت انسان و دورى وى از امراض شده و با هر چیزى که با آن منافات داشته باشد، مخالفت کرده است.
از جمله امورى که نویسنده در این بخش، به توضیح کامل آنها پرداخته است، عبارتند از: نظافت مانند: غسل، وضوء، مسواک، استنجاء، نظافت لباس، حلق و کوتاه کردن ناخنها؛ رعایت تغذیه صحیح و پرهیز از میته، خون، گوشت خوک، حیوان خفهشده، حیوانى که درندگان آن را خورده باشند؛ خمر و ضررهاى آن بر نسل، خون و قلب، کبد، کلیه و معده؛ انحرافات جنسى مانند: زنا و لواط.
در آخرین بخش، مطالبى در مورد تربیت و آموزشهاى نظامى و اجتماعى بیان گردیده است. به اعتقاد نویسنده، از جمله ویژگىها و تمایزات تربیت اسلامى، اصالت، عمق روش و گستردگى موضوعات آن مىباشد، بهگونهاى که فرامین و دستورالعملهاى آن، دربرگیرنده تمامى شئون و زوایاى زندگى فردى و اجتماعى انسانها مىباشد.
وحدت اجتماعى و امور ایجادکننده آن از جمله: ترحم و عطوفت، دیدار یکدیگر، سعى در برآوردن حوایج مردم، اعانت و مساوات، رعایت حقوق برادران دینى و همچنین عوامل تفرقه و تخریب مانند: عدم تعاون و کمک به دیگران، ایذاء و تحقیر، ارهاب و ترساندن، تتبع عیوب و مشکلات دیگران، فخرفروشى و نیز مباحثى همچون: جایگاه و اهمیت آموزش و پروش در اجتماع، عدم رغبت در دنیا، تربیت نیروى انتظامى و سفارش آنها به حسن خلق، شجاعت، کمک به مردم، التزام به عدل و انصاف، راستگویى، تمسک به دین، نصیحت و اخلاق، دورى از حرام و… از جمله مباحثى هستند که در این بخش، به آنها پرداخته شده است. منبع
مشخصات
تعداد صفحات | 440 |
---|---|
زبان | عربی |
قطع | وزیری |
نوع جلد | سخت |
نوبت چاپ | اول |
سال نشر | 1385 ش, 1427 ق |
شابک | 9649904247 |
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.